Sanofi
Ibalgin navbar-element
MENU
Bolest bederní páteře – jak se zbavit bolesti class=
Bolest bederní páteře – jak se zbavit bolesti
Bolest bederní páteře Dále:
Bolest zad

Bolest bederní páteře – její příčiny, cvičení a léčba

Bolesti zad obecně patří mezi deset nejčastějších příčin návštěvy lékaře u dospělých, přičemž nejproblematičtější oblastí je právě bederní páteř. Důvod je prostý – bedra jsou nejvíce zatěžovaným místem páteře. Nesou váhu celého těla a zároveň v této oblasti dochází k přenosu pohybu z nohou na trup.

S bolestmi v kříži se v průběhu života setká až 60 % lidí. Jedná se v podstatě o civilizační onemocnění související s moderním životním stylem, pro který je typická jednostranná dlouhodobá zátěž, práce ve vynucených statických polohách a malá pohybová kompenzace v čase odpočinku. Bolesti bederní páteře také často souvisí s věkem. Ve stáří mají meziobratlové ploténky tendenci se ztenčovat, obratle se tlačí více k sobě, a dochází tak k většímu tlaku na nervy. To následně vyvolává bolest.

Příčiny bolesti bederní páteře

Jak již bylo zmíněno, příčin bolesti v oblasti beder a kříže je několik. Většinou (až v 90 % případů) nejsou způsobeny závažným onemocněním a odezní do několika dnů.

Bolest bederní páteře se může objevit i při zvýšené námaze a přetížení svalů nebo zmiňované degeneraci meziobratlových plotének. Mohou se ale objevit i při některých zánětlivých onemocněních, po úrazech, v souvislosti s hormonálními změnami nebo také při nádorech.

Jak se projevuje bolest bederní páteře

Hlavním projevem je ostrá bolest v oblasti beder a kříže, která významně omezuje pohyb. Pokud je bolest způsobena přetížením svalů, projeví se jako rychlá unavitelnost při statické zátěži – typicky například při dlouhém stání nebo ráno po probuzení, kdy jsou svaly ztuhlé a pacient je musí „rozchodit“.

Mnohem výraznější omezení způsobují blokády meziobratlových plotének, lidově zvané „houser“ nebo „hexenšus“, při nichž je bolest vyvolána prudkým pohybem a postižený se nemůže vrátit do původní polohy. Bolest bederní páteře navíc často vystřeluje i mimo tuto oblast. Pacienti si stěžují na bolest směřující do nohou, hýždí, boků nebo nahoru do oblasti hrudníku, kdy bolí například i pouhé kýchnutí nebo zakašlání.

Léčba bolesti bederní páteře

Při bolesti v kříži se doporučuje jako první krok klid na lůžku v úlevové poloze. Příznivě může působit aplikace suchého tepla (stačí třeba nahřátý ručník). Bolest pomohou zmírnit také některé volně prodejné léky proti bolesti.

Léky na bolest bederní páteře

Vhodné jsou např. tablety a tobolky s obsahem ibuprofenu, jako je růžový Ibalgin® 400 mg nebo Ibalgin® Rapidcaps měkké tobolky. Růžové tobolky obsahují ibuprofen v tekuté formě, v těle se snadno rozkládají a poté okamžitě uvolňují účinnou látku. Ibuprofen je rovněž možné aplikovat i přímo na postiženou oblast ve formě krému (Ibalgin® krém) nebo gelu (Ibalgin® gel).

Akutní bolest bederní páteře pomůže vyřešit lékař – ortoped nebo neurolog. Oba mohou předepsat léky pro tišení bolesti a pro uvolnění svalového napětí (tablety, injekce, infuze, obstřiky atd.). Důležité je ovšem uvědomit si, že léčba akutních bolestivých svalů neřeší příčinu bolesti.

Poté, co je bolest zvládnuta pomocí léků, by tedy měla následovat rehabilitace zaměřená na posílení břišního a zádového svalstva.

Cviky na bolest bederní páteře

Nejúčinnější terapií, jak se ubránit bolestem bederní páteře, je pravidelné cvičení a úprava správného postoje a sedu – tedy pozic, ve kterých člověk tráví během dne nejvíce času. Při sedavém zaměstnání pomůže podložit si bedra pomůckami, které udrží záda ve správné pozici.

Při cvičení je třeba si uvědomit, že s bedry souvisí postavení pánve, aktivita bránice nebo svaly v oblasti kyčelního kloubu. Cvičení by proto nemělo být zaměřeno pouze na oblast beder, ale také na oblast břišního a zádového svalstva a kyčlí. Pokud jsou tyto svaly po letech ochablé, zpevnění potrvá samozřejmě déle.

S rehabilitací a natrénováním vhodných cviků poradí fyzioterapeut. Možné jsou přístupy jako pasivní procedury (masáže, elektroléčba, laser, ultrazvuk), nebo ty vyžadující aktivní zapojení pacienta.

Pacient může cvičit pravidelně sám doma. Dobré je provádět krátkou rozcvičku už ráno po probuzení, aby se po noci uvolnily ztuhlé svaly. Ideální je cvičit alespoň 2krát denně 10 minut.

Vyzkoušet lze například tyto jednoduché cviky:

  1. cvik: Leh na zádech, pokrčit obě nohy, bedra pozvolna přitlačovat k zemi.
  2. cvik: Leh na zádech, pokrčit obě nohy a nechat je mírně rozkročené. Nohy pomalu překlápět na stranu, přičemž hlavu otáčet na opačnou stranu.
  3. cvik: Leh na břichu, nohy nechat natažené a ruce rozpažit. Pravou nohu pokrčit v koleni do pravého úhlu a pomalu posouvat směrem do podpaží tak, aby se noha dotýkala země. Pánev by měla být uvolněná. Poté pohyb opakovat s levou nohou.

Každý cvik opakovat 5 až 10krát a provádět ho pomalu a tahem, nikoli švihem. Soustředit se rovněž na správné dýchání – nádech u pohybů směrem od těla, výdech u pohybů směrem k tělu.


Doporučené produkty
Ibalgin® krém
Ibalgin® krém
Ibalgin® 400 mg
Ibalgin® 400 mg
Ibalgin® Duo Effect
Ibalgin® Duo Effect